از سنگ سیاه تا کوچه‌ باغ‌ های قصر دشت شیراز

اردیبهشت‌ ماه است و شیراز لبریز از بوی بهار نارنج. برای خیلی‌ها شیراز خلاصه می‌شود در حافظ و سعدی اما خشت به خشت این شهر با خود تاریخ و فرهنگی را همراه دارد که شنیدنی است. در این گزارش سعی کرده‌ایم شیراز را از منظری بخوانیم که کمتر دیده‌ شده و حکایتی بگوییم که کمتر شنیده شده است. 

ناگفته‌هایی از شیراز


گذر سنگ سیاه؛ گوهری که  می‌رفت در سایه شهرنشینی مدرن گم شود 

شاید تا چندی پیش کمتر کسی تمایل داشت از این راسته دیدن کند، کمتر از آن شنیده می‌شد و کمتر گروه گردشگری را می‌شد آن حوالی دید اما اکنون اگر در این راسته قدم بزنید، حتما گروه‌های کوچک و بزرگ گردشگرانی را می بینید که اگرچه ایرانی نیستند اما با شوق سنگ‌فرش کوچه را طی می‌کنند تا قسمتی از تاریخ برجای‌مانده این شهر را ببینند.

ناگفته‌هایی از شیراز


 راسته را از خیابان منتهی به حرم شاه‌چراغ (ع) وارد می‌شویم؛ درست روبه‌روی ایستگاه اتوبوسرانی. ورودی مدرن است کمی پیش‌تر که می‌رویم بافت کهن هویدا می‌شود.  به ما یادآور شده‌اند که از راسته خارج نشده و به کوچه‌ها و پیچ وخم‌های آنها وارد نشویم. بافت قدیمی، کوچه‌های بسیار پیچ‌درپیچ و خانه‌های مرمت نشده و گاه ناامن؛ همچنین خطر گم‌شدن در بافت مواردی بود که به ما گوشزد شده بود. 

ناگفته‌هایی از شیراز


راسته به‌خودی‌خود دارای خانه‌های مرمت‌شده، هتل، رستوران، موزه و. . . است؛ آن‌قدر که حس کنجکاوی هر بیننده‌ای را اغنا کند. 

راسته را تا رسیدن به مقبره سیبویه (دانشمند ایرانی در علم صرف و نحو) یک‌بار می‌رویم و بازمی‌گردیم. 

مقبره  بی‌بی دختران و مسجد مشیر. . . 

ناگفته‌هایی از شیراز


مجموعه هتل نیایش؛ ‌مهمانداری به سبک ایرانی 


هتل نیایش در یک مجموعه سه‌قسمتی و بافاصله کمی از هم  در راسته «سنگ سیاه» قرار دارد؛ خانه‌های قدیمی بازمانده از دوره قاجار که بازسازی‌شده و به شکل هتلی زیبا پذیرای ‌مهمانان است.‌ مهمانان این مجموعه اگرچه بیشتر گردشگران خارجی هستند اما فضای زیبا و خلوت دلنشین آن نوستالژیک روزهای دور است که هر بیننده ایرانی‌ای را مجذوب می‌کند.

ناگفته‌هایی از شیراز


 قیمت‌ هتل، رستوران، چایخانه و کافی‌شاپ اینجا شبیه هتل‌های دیگر شهر است.  در این مجموعه از اتاق‌های مدرن تا سنتی‌ترین اتاق‌ها با امکاناتی به روز قابل‌ دیدن است. می‌شود زیر یک آلاچیق نشست یا در حیاط یک‌ خانه قدیمی قهوه خورد یا حتی در پشت‌بام هتل چای را زیر سایه سیاه‌چادرهای عشایر نوشید. 

ناگفته‌هایی از شیراز




موزه مشکین‌فام و خانه فروغ‌الملک؛ اینجا موزه هنر معاصر شیراز است 

موزه مشکین‌فام در خانه فروغ‌الملک برپاشده است؛ درست پشت مقبره بی‌بی دختران در راسته «سنگ سیاه». سال‌هاست که این موزه با به نمایش درآوردن مجموعه بی‌نظیری از عکس، نقاشی، آثار حجاری و نقش برجسته، خوشنویسی از هنرمندان معاصر فارس و خانواده مشکین‌فام پذیرای هنردوستان است.

ناگفته‌هایی از شیراز


 معماری خاص خانه که به نظر از معدود خانه‌های با معماری به سبک اندرونی و بیرونی است از زیبایی و عظمت منحصربه‌فردی برخوردار است. بنا که حدود یکهزار و  100 متر است شامل طبقه همکف، دوم و زیرزمین و عمارت شاه‌نشین، حوض‌خانه، حمام، آشپزخانه، اتاق آینه و... است. 

این مجموعه ارزشمند پیشنهاد ویژه ماست.

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز




خانه سعادت؛ مرکز هنرهای دستی 


مجموعه‌ای بی‌نظیر از کارگاه‌های خاتم، معرق،  قلم‌زنی، پیکرتراشی، چرم، نگارگری و... . خانه‌ای بر جای مانده از دوران قاجاریه؛ اینجا خانه سعادت است. 

ناگفته‌هایی از شیراز


خانه قدیمی است و مانند بسیاری از خانه‌های این مجموعه از جمله معماری خانه‌های حیاط مرکز محسوب می‌شود. جنب و جوشی در جای‌جای این مجموعه قابل‌ دیدن است. در هر اتاق آن کارگاهی برپاست؛ کلاس‌های آموزشی پررونق و پویاست. یکی از اساتید می‌گوید بخشی از  محصولات خاتم، معرق و چوب ارائه‌ شده در بازار در این محل تهیه  می‌شود. کلاس آموزش خاتم رایگان است. همچنین امکان خرید محصولات و بازدید از کلاس‌ها و کارگاه‌ها وجود دارد. 

ناگفته‌هایی از شیراز


ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز




خانه پرهامی؛ طعم کلم‌پلوی شیرازی
 

کلم‌پلوی خانم پرهامی بین مشتریان رستوران دنج و هتل کوچک خانه پرهامی زبانزد است. بعد از یک روز گشت‌وگذار در محله «سنگ سیاه» خوب است برای خوردن ناهار، فضای دنج و دلنشین و غذای خانگی خانه پرهامی را امتحان کنید. این خانه کوچک با قدمتی 200‌ساله در دوطبقه و شش اتاق به‌صورت هتل‌رستوران، فضایی آرام و دنج را فراهم می‌کند که تنها در خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توان آن را تجربه کرد. عرقیات طبیعی شیراز، بستنی و فالوده شیرازی، کلم‌پلو و خورش ماست شیرازی را فراموش نکنید. هزینه‌های اینجا نیز کاملا مناسب است. 

ناگفته‌هایی از شیراز

خیابان لطفعلی‌خان زند، روبه‌روی مسجد نصیرالملک.

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز


کارگاه روح چوب ؛  زیبایی هنر طبیعت

اگر گذرتان به بازار وکیل افتاد، پس از محصور شدن در مجموعه رنگ‌ها، پارچه‌ها، ادویه‌جات و صنایع‌دستی، خوب است به کارگاه روح چوب هم سری بزنید؛ هنر بکر و زیبایی که به‌یقین روح‌تان را نوازش خواهد داد. 

ناگفته‌هایی از شیراز


استفاده از چوب‌هایی که به نظر دورریختنی هستند؛ هنر یافتن روح چوب نهفته در چوب... 

بازار وکیل، روبه‌روی مدرسه آقا بابا خان، طبقه فوقانی، تیمچه نمازی. 



شیراز، خیابان قصر دشت، کوچه‌باغ‌هایی به سبک دیروز 

خیابان قصردشت شیراز به باغ‌هایی که دو سمت خیابان را احاطه کرده‌اند، معروف است اما بی‌گمان کمتر کسی  که اهل شیراز نباشد می‌تواند تصور کند که در انتهای بسیاری از این کوچه‌ها کوچه‌باغ‌هایی وجود دارد که هوش از سر انسان می‌رباید. کافی است از خودروی‌تان پیاده شوید و میان این کوچه‌های خاکی راه بروید، فاصله شما از شیراز امروز کمتر از پنج دقیقه است. 

 شما هنوز در شیراز هستید...

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

اعدام 25 نفر با اسید سیتریک توسط داعش

عناصر تروریستی تکفیری داعش در ادامه جنایات خود علیه مردم عراق، 25 نفر از اهالی موصل را در یک حوض مملو از اسید نیتریک غرق و اعدام کردند.

منابع عراقی به نقل از شاهدان عینی گزارش دادند که این افراد به اتهام «جاسوسی و همکاری اطلاعاتی با نیروهای عراقی» در حوضچه حاوی اسید نیتریک اعدام شدند.

یک منبع امنیتی عراق که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفته که عناصر داعش ابتدا دست و پای آنها را با طناب بستند و سپس به درون حوضچه‌ای از اسید نیتریک انداختند.

مجموعه «عشق ممنوع» رکورد بیننده ها را در ترکیه شکست

 ترکیه با سرعت باورنکردنی توانسته به دومین کشور صادرکننده مجموعه های تلویزیونی در جهان تبدیل شود به طوری که پیش بینی می شود امسال حجم این صادرات بیش از 350 میلیون دلار باشد.

به گزارش مهر، سال 2004 کشور ترکیه تنها 10 میلیون دلار از سریال سازی و صادرات آن به کشورهای دیگر سود می برد ولی این رقم در سال 2012 به 200 میلیون دلار رسید و در حال حاضر محمت بایوککسی رییس مجمع صادرکنندگان ترکیه می گوید ترکیه به بیش از 75 کشور مجموعه های تلویزیونی می فروشد که حجم این صادرات امسال یعنی سال 2016 بیش از 350 میلیون دلار خواهدشد.

بایوککسی می گوید: «سینما و تلویزیون اهمیت حیاتی برای ترکیه دارد و به یک قدرت موثر برای فرهنگ کشورهای منطقه و همسایه تبدیل شده است.»

دو سال پیش و در سال 2014 بود که مجمع صادرکنندگان ترکیه با شعار «ترکیه: کشف توانایی» به تبلیغ کشور ترکیه در دنیا پرداخت. محمت بایکوککسی می گوید: «ما این شعار را انتخاب کردیم تا به دنیا بگوییم توانایی های ترکیه را کشف کنند. بخش سینمای ترکیه با 100 سال قدمت توانایی زیادی دارد و می تواند در بازار جهانی به رقابت بپردازد. این رقابت می تواند در بخش های مختلف باشد از فیلمنامه نویسان گرفته تا بخش بازیگران.»

پخش سالانه 5200 ساعت سریال

به گزارش میدل ایستای، هر مجموعه تلویزیونی ترکیه دست کم شامل 40 اپیزود می شود که هر اپیزود 130 دقیقه است و معمولا سالانه 5200 ساعت از برنامه های تلویزیون های محلی را به خود اختصاص می دهد.

این مجموعه ها با بودجه متوسط 600هزار لیر (200 هزار دلار) برای هر اپیزود تهیه می شوند که بیشتر این هزینه صرف طراحی لباس و صحنه، تجهیزات فنی و بازیگران می شود. به گفته بسیاری از دست اندرکاران صنعت سینما و تلویزیون که به طور حرفه ای مشغول کار هستند، هزینه تولید و طراحی صحنه و لباس می تواند چنان بالا باشد که اغلب به زیان کارگران صحنه شود.

مریچ دمیرای از سال 2000 به این سو بیش از هزاران صفحه برای مجموعه های ترکی فیلمنامه نوشته است. از جمله آثار او جدیدترین اپیزودهای Arka Sokaklar «خیابان های پشتی» است. «خیابان های پشتی» یک مجموعه جنایی و طولانی است که به طور مداوم 9 سال است از شبکه ها پخش می شود.


خیابان های پشتی

دمیرای می گوید: «به عنوان فیلمنامه نویس تا 10 سال پیش همه چیز شگفت انگیز بود. سپس هر هفته 60 دقیقه برای هر اپیزود باید می نوشتم. امروزه 130 دقیقه باید بنویسم. کار نگارش به یک فرآیند مکانیکی و نه چندان دلچسب تبدیل شده که فقط بحث ادامه ملودرام مطرح است.»

یکی از جدیدترین مجموعه های ترکی که در حال تولید است، (Poyraz Karayel) «برای پسرم» نام دارد. «برای پسرم» داستان مافیایی را با خرده پی رنگ های عاشقانه روایت می کند و از زمره 60 مجموعه تلویزیونی است که به طور سالانه در ترکیه تولید می شود.


برای پسرم

یکی از بازیگران سریال «برای پسرم» کانبولات گور کم ارسلان که نقش دست راست پدرخوانده را دارد، می گوید: «در مقایسه با نقش آفرینی ها در تئاتر و سینما نباید انتظار بازی های عمیق در مجموعه ها را داشت. منحنی احساسی شخصیت از ابتدا تا انتها به تصویر در نمی آید. هر لحظه امکان دارد شخصیت با توجه به بازخورد تماشاگران تغییر کند.»

کارجی ویلا لاستوالی 10 سال است که در سینما و تلویزیون ترکیه فعالیت می کند و 4 سال است که مجموعه تلویزیونی می سازد. او می گوید: «برای تحویل دادن یک ایپزود در هفته، گروه تولید باید 18 ساعت در شبانه روز کار کند. این حرفه همه زندگی ما را گرفته است.»

مریچ می گوید: «افزایش زمان اپیزودها و میزان ساعت کار مداوم در شبانه روز، همه و همه باعث شده که این صنعت آدم های حرفه ای خود را از دست بدهد چراکه تحت این شرایط حاضر به کار در مجموعه ها نیستند.»

برای به دست آوردن تناسب زمان کاری در سینما و مجموعه های تلویزیونی باید گفت که نوشتن یک فیلمنامه سینمایی ممکن است 2 سال طول بکشد و برای فیلمبرداری یک فیلم 90 دقیقه ای حداقل 7 هفته وقت لازم است.

به هر حال وضع بازار و رونق مجموعه های تلویزیونی ترکیه حکایت خود را دارد. ظرف چند سال گذشته مجموعه های تلویزیونی بیشتر برنامه های شبکه های مختلف و محلی ترکیه را به خود اختصاص داده اند و شبکه هایی که بی میل به تولید سریال بودند در این رقابته دست به مجموعه سازی زدند.

در کنداکتور 6 شبکه مهم تلویزیونی ترکیه در بهترین ساعت ها 60-65 درصد مجموعه تلویزیونی پخش می شود.

ادامه سبک موضوعی فیلم های ترکیه در سریال هایشان

این یک پدیده در فرهنگ عامه و محصول سنت قدیمی فیلم های ملودرام ترکی که در سال های گذشته در سینما نمایش داده می شده است که حالا برای قاب کوچک تلویزیون تولید می شود.
خیابان یشیلکام در قلب شهر استانبول محل بیشتر کمپانی های فیلمسازی، کارگردان ها و بازیگران از سال های 1950-1970 به این سو بوده است. در آن دوران صنعت سینمای ترکیه سالانه 300 فیلم تولید می کرد. این فیلم ها شامل ملودرام، درام، کمدی رومانتیک، گانگستری و رومانس تاریخی می شد. درواقع همه نوع ژانری را دربر می گرفت؛ این فیلم ها زبان سینمایی داشتند که با گذر زمان پیشرفت کردند. هسته سریال های ترکی را همان ملودرام ها و ژانرها سینمایی ترکیه تشکیل می دهد.

سریال های ترکی در مقایسه با درام های انگلیسی زبان تلویزیون به مراتب کندتر هستند و عواطف و احساسات اغراق شده و سکانس های کشدار دارند. در یک صحنه از سریال SON «پایان» شخصیت اصلی 4 دقیقه گریه می کند. این نما برای نمایش مجموعه در تلویزیون سوئد به 30 ثانیه تبدیل شد.

مدیرعامل «کرم کاتای» یکی از کمپانی های مشهور و معروف تولید سریال در ترکیه می گوید: «بعضی از سریال های 10 سال گذشته نه تنها در ترکیه بلکه در خارج به شدت مشهور شدند.» کشورهای خاورمیانه، جنوب آسیا، کشورهای حوزه بالکان و روسیه از واردکنندگان اصلی مجموعه های ترکیه هستند. اخیرا کشورهای غرب اروپا نیز مجموعه های تاریخی ترکیه را خریداری می کنند.

مدتی است که در خاورمیانه به دلیل تحولات سیاسی و تنش ها بازار مجموعه های ترکی دچار رکود شده است، اما در نقطه دیگری در جهان مجموعه های ترکی بازار جدیدی پیدا کردند. در کشورهای آمریکای جنوبی بسیاری از مجموعه های مشهور ترکیه به نمایش در می آیند؛ زمانی که مساله عشق و انتقام و خانواده باشد دیگر مرز جغرافیایی معنایی ندارد.

علی لسکی که در شبکه استار تی. وی ترکیه کارگردان تلویزیونی است، می گوید: «فروختن مجموعه های کمدی به خارجی ها سخت تر است. شوخی مساله ای است که به فرهنگ جامعه بر می گردد در حالی که درام ها مضمون جهانی تری دارند و به عواطف انسانی پهلو می زنند.»

سکینه 29 ساله در ایستگاه مترو عثمان بی فروشگاه لوازم آرایش دارد. او با خانواده در منطقه سنتی شهر استانبول زندگی می کند. او می گوید: «من مجموعه Paramparca «تکه های شکسته» را دوست دارم. درامی درباره دو  چه است که در بدو تولد جا به جا می شوند و در محیط اجتماعی کاملا متفاوتی بزرگ می شوند.»

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)
تکه های شکسته

مجموعه «تکه های شکسته» (در ایران به نام گوزل مشهور است) 18 درصد از سهم بینندگان تلویزیون ترکیه را به خود اختصاص داد. این آمار براساس آخرین نمایش مجموعه در روز 18 ژانویه 2016 است. مقام اول بینندگان را مجموعه Kirgin Cickler «گل های شکسته» با 22 درصد دارد.

سکینه که یکی از بینندگان مجموعه گوزل است عقیده دارد: «این مجموعه ها می خواهند واقعیت را ایده آل نشان بدهند که خیلی خوب است.»

اولگان یک فروشنده 28 ساله ساکن شهر استانبول عقیده دارد که این مجموعه ها واقعیت ندارند و از کشورشان حرف نمی زنند، اما باعث رویاپردازی مردم می شوند. او می گوید این مجموعه ها را تماشا می کند چون دیدن داستان های عاشقانه او را به وجود می آورد.

ترکیه، دومین کشور صادرکننده سریال!(اسلایدشو)
گل های شکسته

عشق و خیانت طرفدار دارد

یکی از مجموعه های مشهور ترکیه «عشق ممنوع» رکورد بیننده ها را در ترکیه شکست. آخرین قسمت سریال 59 درصد بیننده در سال 2010 داشت. این مجموعه در پاکستان بیش از 90 میلیون بیننده داشت. این نخستین مجموعه خارجی در پاکستان بود که چنین تماشاگری داشت. همانطور که فیلم های بالیوود برای مردم هند مفر بزرگی از زندگی روزمره است مجموعه های ترکی مخاطب خانواده های سنتی و مخصوص زنان بالای 45 سال در کشور ترکیه و خاورمیانه شده است.

از میان ویژگی های صحنه های مجموعه های ترکی می توان به خانه های بزرگ اشاره کرد که شخصیت ها با لباس های شیک گویی که می خواهند به مهمانی شب بروند- در آن نشسته اند.

یکی از جدیدترین مجموعه ها Kaderimin Yazildigi Gun «روزی که سرنوشتم نوشته شد» به مساله رحم اجاره ای اشاره می کند که در ترکیه ممنوع است.


عشق ممنوع

ماه مارس سازمان مذهبی دیانت در ترکیه در مورد مساله رحم اجاره ای بیانیه ای صادر و آن را حرام دانست.

علی لسکی که در شبکه استار تی وی کارگردان است، می گوید: «در قسمت های اول مجموعه ما شخصیت هایی را نشان دادیم که برای این کار به کشور قبرس می روند. بدین ترتیب توانستیم از سانسور فرار کنیم.»