اعلام نرخ اقلام پرمصرف خانوار در بازار اهواز

سازمان صنعت، معدن و تجارت‌ خوزستان قیمت اقلام پر مصرف سبد خانوار در بازار اهواز در هفته ‌جاری آبان ماه را اعلام کرد.


بر اساس اعلام این سازمان قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون استخوان 25 هزار تومان، هر کیلوگرم گوشت گوسفند 27 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم مرغ کشتار روز 6100 تومان است که نسبت به هفته گذشته به دلیل کاهش نرخ مرغ زنده 3،5 درصد کاهش یافته است.

قیمت هر عدد تخم‌مرغ 330 تومان است که نسبت به هفته گذشته به دلیل افزایش قیمت در مبادی تولید 16 درصد افزایش یافته است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان قیمت روغن جامد پنج کیلویی لادن 21 هزار و 600 تومان‏، هر بسته ماکارونی 700 گرمی 2200 تومان و قیمت هر کیلو شکر فله را 2500 تومان اعلام کرد.

در هفته ‌جاری قیمت ماست 700 گرمی پگاه 2300 تومان، پنیر پاکتی 400 گرمی 4300 تومان، هر پاکت شیر یک لیتری 2800 تومان، چای نیم‌کیلوگرمی احمد 14 هزار و 500 تومان، هر کیلوگرم عدس سبز 5000 تا7000 تومان، هر کیسه 10 کیلویی برنج وارداتی 45 تا 50 هزار تومان، هر کیلوگرم نخود 5000 تا 6000 تومان و هر کیلوگرم نخود لپه 6500 تا 7700 تومان است.

همچنین هر کیلوگرم پیاز با قیمت 1000 تا 1500 تومان، هر کیلوگرم سیب‌زمینی 1000 تا 1500 تومان، هر کیلوگرم موز 3500 تا 4500 تومان، هر کیلوگرم لوبیا 6500 تا 7700 تومان و هر کیلوگرم گوجه 1500 تا 2500 تومان است که هر کیلوگرم گوجه به دلیل افزایش قیمت در مبادی تولید با 32 درصد افزایش در بازار عرضه شد.

قیمت هر پاکت پودر رختشویی دستی نیز 1200 تومان و پودر ماشینی 1800 تومان است.

بازار فلافل اهواز

عکس بازار فلافل اهواز 47732

وارد خیابون انوشه در محله عرب‌نشین لشکرآباد اهواز که می‌شی بوی فلافل و ترشی دهنتو آب میندازه، جلوتر که می‌ری تنها چیزی که می‌بینی فلافل فروش‌های زیادی هستن که در دو طرف خیابون بساط کردن و کلی مشتری که دارن با ولع ساندویچای پر ملات فلافل رو می‌خورن، بله اینجا همون بازار معروف فلافل اهوازه. اینجا اونقدر معروفه که به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی اهواز به حساب میاد. صرف فلافل در اینجا به صورت سلف سرویسه و البته به جز فلافل سمبوسه، کپه و دیگر خوراکی‌های فوری هم به فروش می‌رسه.

اجرای طرح کارت شهروندی در منطقه آزاد اروند

مهندس کمال رضایی / رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد اروند

گذری بر هدف از ایجاد مناطق آزاد در کشور: تسریع در امور زیر بنایی عمرانی و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی و  سرمایه گذاری،  افزایش سرانه درآمد عمومی در منطقه،  ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا،  حضور در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیل و ارائه خدمات عمومی از جمله مهمترین ساختار اصلی تشکیل مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور محسوب می شود.

گسترش محدوده منطقه آزاد اروند به شهرستان های خرمشهر و آبادان با گستره جغرافیایی ۳۷۴۰۰۰ هکتار و تبدیل این منطقه به بزرگترین منطقه آزاد ایران از نظر وسعت و جمعیت، افق های  تازه ای را بر رشد و توسعه همه جانبه برای آبادان، خرمشهر، جزیره مینو و دیگر مناطق همجوار ایجاد کرد  که از جمله آنها می توان توجه به ساختار جامعه مدنی و سرمایه اجتماعی را مورد  اشاره قرار داد.

نمی توان بدون در نظر گرفتن عوامل اجتماعی و فرهنگی در جامعه ای، صرفا سرمایه گذاری اقتصادی را عامل توسعه قلمداد کرد،  لذا به رغم وجود مزیت های منحصر به فرد در حوزه های صنعت، تجارت و بازرگانی و اقلیمی و موقعیت و ساختار جغرافیایی منطقه که از جمله آنها می توان به ناوگان حمل و نقل چهار وجهی هوایی، ریلی، دریایی و زمینی، دسترسی به بازار بکر و هدفمند عراق ، نفت و گاز و صنایع وابسته به آنها، وجود رودهای متصل به خلیج فارس، زمین های مستعد کشاورزی، اشاره کرد اما  توجه به عامل فرهنگی و سرمایه اجتماعی و آموزش به عنوان مقدمه ای برای توسعه و رشد و رفاه سطح عموم جامعه در منطقه آزاد اروند به عنوان مهمترین هدف مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره در این سازمان می باشد.

ورود سرمایه گذاران حوزه های مختلف بخش خصوصی و دولتی در جهت اصلاح زیر ساخت های اصلی آبادان و خرمشهر نوید بخش توسعه پایدار در منطقه می باشد. تاسیس کارخانه فولاد جهان آرا، نیروگاه بادی با سرمایه گذاری یک شرکت آلمانی، کارخانه فولاد کاوه اروند، شرکت پترولیوم نمونه های بارزی از این تحول اقتصادی در اروند است. که به دنبال خود با بستر سازی در فضای کسب و کار و ورود نیرو های بومی در این ساختار های اقتصادی، تقویت سرمایه اجتماعی موجود در منطقه را به عنوان عامل نهادین و اصلی در جهت توسعه و رشد رفاه عمومی جامعه به دنبال خواهد داشت.

لزوم تعریف و دریافت کارت شهروندی منطقه آزاد ارونداستفاده از حداکثر ظرفیت نیروی بومی ساکن در منطقه، می تواند اولین اقدام در جهت توسعه و سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی باشد. واحد کار و امور اجتماعی این سازمان بدین منظور و با توجه به ماده ۵ قوانین و قوانین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال برنامه ریزی و توافق با سازمان فنی و حرفه ای کشور برای آموزش تکمیلی نیروی کار مستقر در منطقه می باشد.

و تنها راه شناخت و تفکیک و آنالیز اطلاعات شهروندان مقیم منطقه آزاد اروند با سایر شهرها و مناطق هم جوار به منظور تمرکز بر ایجاد فضای کسب و کار در جهت توسعه پایدار منطقه، صدور کارت شهروندی است.

سازمان منطقه آزاد اروند در این راستا و به منظور آنالیز اطلاعات و راستی آزمایی در صدور کارت با همکاری سازمان ثبت احوال کشور(احراز هویت آنلاین) و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران (ثبت نام و احراز سکونت و توزیع) اقدامات اولیه را انجام داده است.

در حال حاضر کلیه عملیات ثبت نام در دفاتر پستی ICT روستایی شهرستان آبادان و خرمشهر آغاز شده است.

کلیه شهروندان مقیم و ساکن منطقه آزاد اروند می توانند با دریافت کارت شهروندی و تکمیل فرم مربوطه، در آینده ای نزدیک از خدمات این سازمان که در بسیاری از موارد صرفاً منوط به ارائه کارت شهروندی می باشد بهره مندشوند. و این مسئله عاملی در جهت توسعه سرمایه اجتماعی و احقاق حق شهروندی و استفاده از مزایای سکونت در منطقه آزاد اروند خواهد بود

در پایان می توان به برخی مزایای استفاده از کارت شهروندی منطقه آزاد اروند اشاره کرد:

پرداخت عوارض سالیانه خودرو
فعالیت مالیاتی و مجوز فعالیت
واردات و ترخیص خودرو
استفاده از آموزش های تکمیلی فنی و حرفه ای
معافیت های عوارض فرودگاهی
معافیت های مالیات بر درآمد
معافیت های مالیات بر ارزش افزوده در انواع قبوض