از سنگ سیاه تا کوچه‌ باغ‌ های قصر دشت شیراز

اردیبهشت‌ ماه است و شیراز لبریز از بوی بهار نارنج. برای خیلی‌ها شیراز خلاصه می‌شود در حافظ و سعدی اما خشت به خشت این شهر با خود تاریخ و فرهنگی را همراه دارد که شنیدنی است. در این گزارش سعی کرده‌ایم شیراز را از منظری بخوانیم که کمتر دیده‌ شده و حکایتی بگوییم که کمتر شنیده شده است. 

ناگفته‌هایی از شیراز


گذر سنگ سیاه؛ گوهری که  می‌رفت در سایه شهرنشینی مدرن گم شود 

شاید تا چندی پیش کمتر کسی تمایل داشت از این راسته دیدن کند، کمتر از آن شنیده می‌شد و کمتر گروه گردشگری را می‌شد آن حوالی دید اما اکنون اگر در این راسته قدم بزنید، حتما گروه‌های کوچک و بزرگ گردشگرانی را می بینید که اگرچه ایرانی نیستند اما با شوق سنگ‌فرش کوچه را طی می‌کنند تا قسمتی از تاریخ برجای‌مانده این شهر را ببینند.

ناگفته‌هایی از شیراز


 راسته را از خیابان منتهی به حرم شاه‌چراغ (ع) وارد می‌شویم؛ درست روبه‌روی ایستگاه اتوبوسرانی. ورودی مدرن است کمی پیش‌تر که می‌رویم بافت کهن هویدا می‌شود.  به ما یادآور شده‌اند که از راسته خارج نشده و به کوچه‌ها و پیچ وخم‌های آنها وارد نشویم. بافت قدیمی، کوچه‌های بسیار پیچ‌درپیچ و خانه‌های مرمت نشده و گاه ناامن؛ همچنین خطر گم‌شدن در بافت مواردی بود که به ما گوشزد شده بود. 

ناگفته‌هایی از شیراز


راسته به‌خودی‌خود دارای خانه‌های مرمت‌شده، هتل، رستوران، موزه و. . . است؛ آن‌قدر که حس کنجکاوی هر بیننده‌ای را اغنا کند. 

راسته را تا رسیدن به مقبره سیبویه (دانشمند ایرانی در علم صرف و نحو) یک‌بار می‌رویم و بازمی‌گردیم. 

مقبره  بی‌بی دختران و مسجد مشیر. . . 

ناگفته‌هایی از شیراز


مجموعه هتل نیایش؛ ‌مهمانداری به سبک ایرانی 


هتل نیایش در یک مجموعه سه‌قسمتی و بافاصله کمی از هم  در راسته «سنگ سیاه» قرار دارد؛ خانه‌های قدیمی بازمانده از دوره قاجار که بازسازی‌شده و به شکل هتلی زیبا پذیرای ‌مهمانان است.‌ مهمانان این مجموعه اگرچه بیشتر گردشگران خارجی هستند اما فضای زیبا و خلوت دلنشین آن نوستالژیک روزهای دور است که هر بیننده ایرانی‌ای را مجذوب می‌کند.

ناگفته‌هایی از شیراز


 قیمت‌ هتل، رستوران، چایخانه و کافی‌شاپ اینجا شبیه هتل‌های دیگر شهر است.  در این مجموعه از اتاق‌های مدرن تا سنتی‌ترین اتاق‌ها با امکاناتی به روز قابل‌ دیدن است. می‌شود زیر یک آلاچیق نشست یا در حیاط یک‌ خانه قدیمی قهوه خورد یا حتی در پشت‌بام هتل چای را زیر سایه سیاه‌چادرهای عشایر نوشید. 

ناگفته‌هایی از شیراز




موزه مشکین‌فام و خانه فروغ‌الملک؛ اینجا موزه هنر معاصر شیراز است 

موزه مشکین‌فام در خانه فروغ‌الملک برپاشده است؛ درست پشت مقبره بی‌بی دختران در راسته «سنگ سیاه». سال‌هاست که این موزه با به نمایش درآوردن مجموعه بی‌نظیری از عکس، نقاشی، آثار حجاری و نقش برجسته، خوشنویسی از هنرمندان معاصر فارس و خانواده مشکین‌فام پذیرای هنردوستان است.

ناگفته‌هایی از شیراز


 معماری خاص خانه که به نظر از معدود خانه‌های با معماری به سبک اندرونی و بیرونی است از زیبایی و عظمت منحصربه‌فردی برخوردار است. بنا که حدود یکهزار و  100 متر است شامل طبقه همکف، دوم و زیرزمین و عمارت شاه‌نشین، حوض‌خانه، حمام، آشپزخانه، اتاق آینه و... است. 

این مجموعه ارزشمند پیشنهاد ویژه ماست.

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز




خانه سعادت؛ مرکز هنرهای دستی 


مجموعه‌ای بی‌نظیر از کارگاه‌های خاتم، معرق،  قلم‌زنی، پیکرتراشی، چرم، نگارگری و... . خانه‌ای بر جای مانده از دوران قاجاریه؛ اینجا خانه سعادت است. 

ناگفته‌هایی از شیراز


خانه قدیمی است و مانند بسیاری از خانه‌های این مجموعه از جمله معماری خانه‌های حیاط مرکز محسوب می‌شود. جنب و جوشی در جای‌جای این مجموعه قابل‌ دیدن است. در هر اتاق آن کارگاهی برپاست؛ کلاس‌های آموزشی پررونق و پویاست. یکی از اساتید می‌گوید بخشی از  محصولات خاتم، معرق و چوب ارائه‌ شده در بازار در این محل تهیه  می‌شود. کلاس آموزش خاتم رایگان است. همچنین امکان خرید محصولات و بازدید از کلاس‌ها و کارگاه‌ها وجود دارد. 

ناگفته‌هایی از شیراز


ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز




خانه پرهامی؛ طعم کلم‌پلوی شیرازی
 

کلم‌پلوی خانم پرهامی بین مشتریان رستوران دنج و هتل کوچک خانه پرهامی زبانزد است. بعد از یک روز گشت‌وگذار در محله «سنگ سیاه» خوب است برای خوردن ناهار، فضای دنج و دلنشین و غذای خانگی خانه پرهامی را امتحان کنید. این خانه کوچک با قدمتی 200‌ساله در دوطبقه و شش اتاق به‌صورت هتل‌رستوران، فضایی آرام و دنج را فراهم می‌کند که تنها در خانه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌توان آن را تجربه کرد. عرقیات طبیعی شیراز، بستنی و فالوده شیرازی، کلم‌پلو و خورش ماست شیرازی را فراموش نکنید. هزینه‌های اینجا نیز کاملا مناسب است. 

ناگفته‌هایی از شیراز

خیابان لطفعلی‌خان زند، روبه‌روی مسجد نصیرالملک.

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز


کارگاه روح چوب ؛  زیبایی هنر طبیعت

اگر گذرتان به بازار وکیل افتاد، پس از محصور شدن در مجموعه رنگ‌ها، پارچه‌ها، ادویه‌جات و صنایع‌دستی، خوب است به کارگاه روح چوب هم سری بزنید؛ هنر بکر و زیبایی که به‌یقین روح‌تان را نوازش خواهد داد. 

ناگفته‌هایی از شیراز


استفاده از چوب‌هایی که به نظر دورریختنی هستند؛ هنر یافتن روح چوب نهفته در چوب... 

بازار وکیل، روبه‌روی مدرسه آقا بابا خان، طبقه فوقانی، تیمچه نمازی. 



شیراز، خیابان قصر دشت، کوچه‌باغ‌هایی به سبک دیروز 

خیابان قصردشت شیراز به باغ‌هایی که دو سمت خیابان را احاطه کرده‌اند، معروف است اما بی‌گمان کمتر کسی  که اهل شیراز نباشد می‌تواند تصور کند که در انتهای بسیاری از این کوچه‌ها کوچه‌باغ‌هایی وجود دارد که هوش از سر انسان می‌رباید. کافی است از خودروی‌تان پیاده شوید و میان این کوچه‌های خاکی راه بروید، فاصله شما از شیراز امروز کمتر از پنج دقیقه است. 

 شما هنوز در شیراز هستید...

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز

ناگفته‌هایی از شیراز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد